В це двонадесяте свято згадується і прославляється зішестя Святого Духа на апостолів у вигляді вогненних язиків (Діян. 2, 1-4).
Назва П’ятидесятниці це свято отримало, по-перше, тому, що воно святкувалося ще в старозавітній Церкві, по-друге, тому, що це свято припадає на 50-й день після Воскресіння Христового. Зішестя Святого Духа на апостолів є «звершення» нового, вічного Завіту Бога з людиною.
Дух Святий у день П’ятидесятниці з’явився в світ видимим чином і відчутно для людської душі – з дарами спасительної благодаті.
У день П’ятдесятниці на спільноту учнів, як початок Церкви Христової, зійшов Святий Дух, і вона стала ніби єдиним тілом, оживленим душею. З цього часу Церква Христова стала рости через засвоєння і приєднання до себе інших душ.
Надзвичайну благодатну дію справив Дух Святий на учнів Христових і апостолів: вони абсолютно змінилися, стали ніби іншими людьми, вони відчули в собі таку любов до Бога і людей, про яку раніше уявлення не мали. Це був вилив любові Христа в їхні серця Духом Святим. Вони відчули в собі силу і відвагу все робити, все життя віддати для слави Божої та спасіння людей.
Святий Дух приводить в буття («здійснює») і оживотворяє все творіння; в Ньому все живе і рухається: «все бо створене як Бог Сущий зміцнює, дотримує в Отці Сином же».
Святим Духом подаються глибина обдарувань, багатство слави, богопізнання і премудрості. Ним подається всім джерело Божественних скарбів, святість, оновлення, обоження, розум, мир, благословення і блаженство, бо Він є Життя, Світло, Розум, Радість, Любов і Доброта.
«Все подає Дух Святий, точить пророцтва, священиків звершує, не книжних мудрості навчає, рибалок Богословами показує, весь збирає собор церковний …».
У день П’ятдесятниці вперше виразно відкрилася таємниця Божественної Сутності, таємниця Святої Тройці. Догмат про Святу Трійцю є основним у християнстві. Він пояснює все діло викуплення грішного людства. На вірі в Триєдиного Бога грунтується все християнське віровчення.
Все наше богослужіння – суспільне і приватне – починається з прославляння Пресвятої Тройці. Молитви до святої Тройці супроводжують людину від появи її на світ до смерті. Перші слова, які Церква звертає до щойно народженого немовляти, – «В ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». У таїнстві Хрещення Церква відроджує немовлят «в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». У таїнстві Миропомазання покладається на них «печать дару Духа Святого». З підліткового віку каються відпускаються на сповіді гріхи їхні «в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». В ім’я Святої Тройці звершується таїнство Шлюбу. Нарешті, молитва ієрея при похованні померлого: «Бо Ти єси Воскресіння …» закінчується зверненням до Святої Трійці.
Свято П’ятидесятниці, за словами церковних співів, є свято «післясвяткове», кінцеве. Воно є завершенням всіх великих свят – від Благовіщення Пресвятої Богородиці, до Пасхи та Вознесіння Господа Ісуса Христа. Свято П’ятдесятниці є славний кінець довгого, хресного, тернистого шляху спасіння світу Богочоловіком Христом, день народження Церкви Христової, в огорожі якої відбувається спасіння людей благодаттю Святого Духа.
Історія свята
Свято П’ятдесятниці встановлене самими апостолами. Після зішестя Святого Духа апостоли щорічно святкували день П’ятдесятниці і заповідали згадувати його всім християнам (1 Кор. 16,8; Деян. 20,16). Вже в Постановах Апостольських (кн. 5, гл. 20) є пряма заповідь святкувати П’ятдесятницю Св.: «Через десять днів після Вознесіння буває п’ятдесятий день від першого дня Господнього (Пасхи), цей день нехай буде великим святом. Бо в третю годину цього дня Господь Ісус послав дар Святого Духа ». Свято П’ятдесятниці під назвою дня Святого Духа від найперших часів святкувалося Церквою урочисто. Особливу урочистість йому надавав звичай Стародавньої Церкви здійснювати в цей день хрещення оголошених (звідси – піснеспів Літургії: «Усі ті, що в Христа хрестилися …»). В IV столітті були складені свт. Василієм Великим коліноприклонні молитви, які читаються на вечірні до цього часу. У VIII столітті прп. Іоанн Дамаскін і прп. Косма Маїумський склали на честь свята багато піснеспівів, які й тепер співає Церква.
За матеріалами: Рівненська Єпархія