В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа!
Дорогі браття і сестри!
Дізнавшись про те, що в їхнє місто повернувся Той Самий Пророк і Чудотворець, який нещодавно зцілив сина царедворця, він теж насмілюється підійти до Господа, просячи зцілення для свого слуги. Святий апостол і євангелист Лука, описуючи цю подію, звертає увагу на те, що сотник спочатку сам не наважився приступити до Ісуса, а звернувся до старійшин юдейських, щоб вони просили Господа про зцілення його слуги. «І вони, прийшовши до Ісуса, щиро благали Його, кажучи: він достойний, щоб Ти зробив це для нього, бо любить народ наш…» (Лк. 7: 4 – 5). Святий євангелист Матфей говорить, що сотник сам прийшов до Спасителя. Але, тим не менше, Господь, бачачи щиру віру і глибоке смирення цього чоловіка, сказав: «Я прийду і зцілю його» (Мф. 8: 7). «Що ж робить Ісус? ‒ запитує святий Іоан Золотоуст. ‒ Те, чого раніше не робив ніде. В інших випадках Він просто виконував прохання, а тут Сам попереджує бажання сотника і обіцяє не тільки зцілити, але і прийти в його дім. Це він робить для того, щоб показати нам добродійства сотника – його віру і велике смирення».
Можливо допустити, що сотник зрадів цій обіцянці Спасителя, та через своє смирення вважав себе недостойним такої участі. Він сказав: «Господи! Я недостойний, щоб Ти увійшов у покрівлю мою; але промов тільки слово, і видужає слуга мій» (Мф. 8: 8). В душі сотник сказав: «Господи, Ти Творець всього світу, Розпорядник сили і Податель невимовних дарів. Ти Всемогутній Чудотворець. Одним словом Своїм Ти можеш зробити все, що захочеш». Але боячись, щоб Господь, почувши такі слова, не відмовив йому, продовжує, кажучи: «Господи, Я ‒ людина підвладна, але, маючи під собою воїнів, кажу одному іди, і йде; і другому прийди, і приходить; і слузі моєму зроби це, і зробить» (Мф. 8: 9). Якщо я, будучи людиною підвладною, можу таке робити, то і Ти, маючи божественну силу, можеш зробити те, що я прошу. Ти можеш керувати смертю, як слугою, і наказувати їй, як владика». Ще задовго до хресної смерті і воскресіння Христового сотник відкрив те, що повинно було відкритися всім людям. Своєю вірою він у Христі Ісусі побачив Переможця над гріхом і смертю і Подателя життя вічного. Саме тому він вважає себе недостойним прийняти Самого Бога у своїй оселі.
Підтвердивши віру у всемогутність Ісуса Христа, цей чоловік отримує набагато більше, ніж просить. «В той час, ‒ говорить блаженний Августин, ‒ коли сотник вважав себе недостойним прийняти Господа в своєму домі, він став достойнішим, тому що Ісус Христос увійшов не під покрівлю його дому, а в саме його серце».
Почувши слова, промовлені сотником, «Ісус здивувався і сказав тим, що йшли за Ним: істинно кажу вам, і в Ізраїлі не знайшов Я такої віри» (Мф. 8: 10). Спаситель не знаходить подібної віри навіть у тих, хто завжди хвалився чистотою і твердістю віри в Бога Творця ‒ у богообраному ізраїльському народі. Ось чому Господь дарує більше, ніж просив цей язичник: він просив здоров’я своєму слузі, а отримав Царство Небесне.
Капернаумський сотник став прообразом всього язичницького світу, який в майбутньому прийняв Євангельське вчення, проповідуване їм апостолами. У цьому сотникові Спаситель побачив іскру, яка в майбутньому перетворилась на великий вогонь християнської віри, побачив те зерно, яке, зігріте євангельською проповіддю, виросло і стало великим деревом. Саме тому Господь сказав тим, хто був з Ним: «Кажу ж вам, що багато прийдуть зі сходу і заходу і возляжуть з Авраамом, Ісааком і Яковом у Царстві Небесному; а сини Царства вигнані будуть у пітьму непроглядну» (Мф. 8: 11 – 12). Так і сталося. Язичники, прийнявши віру у Вокреслого Христа Ісуса, йшли безбоязно на смерть і страшні муки за Його ім’я, а вибраний ізраїльський народ не прийняв Спасителя, не побачив у Ньому Свого Месію, а віддав Його на розп’яття, накликавши на себе і своїх дітей Його кров.
Дорогі браття і сестри! Сотник і його хворий слуга ‒ це прообраз сучасної людини. У сотника було сто воїнів ‒ у нас сотні гріхів, у сотника в домі лежав хворий слуга, у нас ‒ хвора душа. Душа, яка розбита хворобою, вже не має сили противитися гріху і дияволу. Вона ослабла у вірі, ослабла в надії і упованні на Бога, ослабла в ній і любов до Бога. У сотника був не один слуга, але за цього єдиного хворого він просить у Господа. У нас же гине єдина душа, а ми забуваємо про те, щоб просити у Господа зцілення. Нам бракує смирення, нам бракує віри, а ми не розуміємо, що без віри ми не здобудемо смирення. Без віри ми не зможемо зрушити ту гору гріхів, яка нависла над нами. Сотник мав віру, а з вірою здобув і глибоке смирення. Якщо ми, будучи нечистими і оскверними гріхом, через гордість проситимемо у Спасителя, щоб Він привів нас у Царство Небесне, то у відповідь почуємо грізні слова відповіді: «Не ввійде до нього ніщо нечисте і ніхто, підданий мерзоті» (Одкр. 21: 27). Просімо ж у Господа зцілення для своєї душі, просімо сили для боротьби з гріхом, щоб очистити свою душу і вже з чистою душею з’єднатися з Богом у Царстві Його.