сьогодні
23
листопада 2024
Проповідь на Вознесіння Господнє.
1 червня 2022
Dubnosobor

В ім’я Отця і Сина і Святого Духа!

Ми з вами знаходимося ще в переживаннях видатної події преславного Воскресіння Христового.

Ще тільки вчора, в останній раз в цьому році, ми чули і вимовляли своїми устами слова урочистих великодніх піснеспівів. А сьогодні ми вже святкуємо урочисту подію, що має величезне значення для нашої християнської Церкви, для всього людського роду. Сьогодні Церква нагадує нам про Вознесіння на Небо Господа нашого Ісуса Христа. “Вознісся на небеса звідки і зійшов єси …” – співає сьогодні Свята Церква підкреслюючи цим велич нашого Спасителя і Господа.

Він був від початку на небесах і зійшов на землю, щоб врятувати рід людський. Зійшов Він на землю з любові до нас. І, завершивши велике Своє земне служіння, Він знову повертається до Свого Отця – туди, де перебував і раніше. “Звідки і зійшов єси …” Метою втілення Сина Божого було донести світу Божественну істину, направити людей на шлях покаяння і спасіння. Дарувати людям спасіння від вічної смерті. І ось, зробивши справу спасіння людського роду, примиривши Бога з людьми, Господь возноситься на небо.

Свято Вознесіння поєднує в собі радість зустрічі і радість розлуки. Після спокутних страждань Учителя смерть розлучила апостолів з Ним. У скорботі перебували вони. Але, як ми знаємо, після славного Воскресіння Свого Господь багато разів протягом сорока днів (від Пасхи до Вознесіння) являвся їм, розмовляв з ними, наставляв їх. Кожна така зустріч учнів зі своїм Божественним Учителем, безсумнівно, була радістю для них.

Але ось настала остання зустріч. Остання бесіда Учителя з учнями. І за нею пішла розлука на довгі, довгі часи. До самого Його другого пришестя на землю. Треба б засмучуватися … А апостоли і найближчі учні Христові, ще маленька Церква, яка вже створилася на землі, знаходяться в радості …

Євангеліст Лука розповідає нам, що після Вознесіння апостоли з радістю повернулися в Єрусалим (Лк. 24, 52). До цієї радості вони були підготовлені Самим Господом. Ми знаємо, що найближчі учні Спасителя були нерозлучні з Ним у всі дні Його земного життя. Насолоджувалися бесідою з Ним. Слухали Його повчання. Бачили чудеса, творені Ним …

Правда, тоді вони ще не все повністю і правильно розуміли, тому що ще не були просвічені Святим Духом. Але їм було радісно бачити свого Божественного Вчителя, виконувати Його заповіді. І тому, коли Він на Таємній вечері говорив їм про те, що Йому належить і страждати, і померти, і в третій день воскреснути, і потім зовсім піти від них, Він, звичайно, помітив, що вони засмутилися. Втішаючи їх, Спаситель сказав їм: “Якби ви Мене, дійсно, любили, ви раділи б, що Я йду до Свого Отця. Для вас же краще, щоб Я пішов до Отця. Тому що Я приготую вам місце, щоб і ви були , де Я. Я пошлю вам від Отця Духа Утішителя, Який наставить вас на всяку істину “(порів: Ін. 14, 28).

Як бачите, учні Христові були підготовлені до майбутньої розлуки, і тому вони радіють. Радіють вони за свого Господа і Учителя, бо знають, що Він повертається в ту славу, яка Йому належить. Радіють і за себе, і за весь рід людський. Що означає для нас з вами, любі друзі мої, Вознесіння Господнє? Господь вознісся на небо для того, щоб приготувати його до прийняття всіх справжніх Своїх послідовників.

“Йду приготувати місце вам, – говорив Він апостолам, а в їх особі і всім нам, – і коли піду і приготую вам місце, прийду знову і візьму вас до Себе, щоб і ви були там де Я” (Ін. 14, 2 -3). Хіба це не радість для учнів?

Вдумайтесь гарненько в ці слова Спасителя! Скільки в них любові і піклування про людей! .. Він залишив на землі Своє Божественне вчення, вказав шлях, йдучи по якому ми можемо досягти вічного блаженного життя в невимовному Царстві Божому. Для спокутування наших гріхів прийняв людську плоть. Освятив її Своєю Божественною силою і з цією зміненою плоттю вознісся на небо. На те вище небо, де особливо перебуває Бог, куди не проникає ні гріх, ні смерть, де перебувають тільки святість і правда, де Бог відкриває Свою славу в неприступному блиску. І ось там, в цьому місці постійної присутності Божої, наш Господь Спаситель пішов приготувати місце всім щирим послідовникам Його. Своїм Вознесінням на небо Господь з очевидністю засвідчив, що Він воістину Син Божий і істинний Бог. Адже возносився Він на небо Сам, Своєю власною силою, показавши при цьому Свою Божественну велич.

Святий Григорій Богослов говорить: “Спасителю не потрібна була колісниця, не потрібна була допомога і Ангелів, бо Творець Своєю Божественною силою вознісся на Небо. Повернувся туди, де перебував від віку …”

І святий Іоанн Золотоустий говорить про ту ж велич Спасителя, про Його Божественну силу: “Не за допомогою будь-кого, щоб проводив Його, вознісся Господь на небо, але Сам йшов цим шляхом”. Небо, на яке вознісся Господь, – звичайно, це не те зоряне небо, яке ми з вами бачимо над собою. І не нескінченний світовий простір, але вище небо – місце вічного перебування Превічного Бога.

Вознісшись на небо і сівши праворуч Отця, Господь Спаситель показав тим самим, що як Син Божий Він і раніше мав владу єдину з Отцем. Але тепер отримав її ще й як Богочоловік, бо Він вознісся в тому самому тілі, в якому постраждав і воскрес із мертвих. Як Бог Він завжди був на небі і на всякому місці. А ось тепер Своє людське єство, яке Він прийняв від Діви Марії, Він підніс до Небесного Престолу Божого. Чи це не причина радіти, незважаючи на те, що для цього необхідно розставання з Божественним Учителем.

Радість учнів і апостолів ще більша, ніж наша. Вони усвідомили велич Того, з Ким вони перебували в близькому спілкуванні як друзі. “Ви друзі мої …” – Так називав Господь Своїх учнів (Ін. 15, 14). Але і для нас, що живуть на землі, велика радість. Вознісся Господь, плоттю Своєю увійшов до слави отчої – і тепер ми, як каже святий Іоанн Золотоустий, з жахом і здивуванням дивимося і бачимо, що в самих глибинах таємниці Святої Трійці знаходиться людина! Людина Ісус Христос! Так, Він Син Божий, але й нам Він рідна – Людина …

Ми сказали спочатку, що Вознесіння – це свято розлуки … Але яка розлука! .. Сходить Господь на небо і з Собою в таємницю Божественного Життя вносить всю таємницю людини. Ось що тепер людина являє собою! І зрозумілою є тепер для нас радість апостолів.

У них тепер було вже все: було небо на землі, була вічність в них самих і вони були в вічності. От і нам, любі, треба прагнути мати таку ж свідомість. Вознесіння Господнє на небо найближче стосується нашого спасіння, особистого спасіння кожного з нас.

У розлуці з Господом під час Його вознесіння ми бачимо прояв любові Божої до людей, що вказує нам наше людське покликання. Як повчає апостол Павло: “… вишніх шукайте, де Христос сидить праворуч Бога: Думайте про горішнє, а не земне” (Кол. 3, 1-2).

Для здійснення цього високого покликання вірний помічник нам Сам Господь. Тілом ідучи з земного світу, Він не складає з себе піклування про Свою Церкву. Він обіцяв апостолам: “І ось Я з вами … у всі дні, до кінця віку …” (Мф. 28, 20). Всі великі наші свята – це, друзі мої, не тільки спогад про ту чи іншу євангельську подію або подію церковної історії.

Але це світочі, які вказують нам вірний шлях до вічного життя, шляхи вдосконалення наших душ. Господь все зробив для нашого спасіння. Своїм Вознесінням на небо Син Божий відкрив нам шлях в небесні обителі. Але, чи підемо ми зазначеним шляхом або зупинимося десь на півдорозі – залежить від нас.

Як вже було сказано, після Вознесіння Господа на небо тепер по правиці Бога Отця знаходиться Син Людський, наділений нашою людською плоттю. І Він одягнувся в неї не на короткий час, а назавжди, явивши цим дивну силу і дивні властивості створеного Ним світу. А саме: все Ним створене здатне бути Духовним і Богоносним. І тут стає очевидною і велич людини, і те високе призначення, яке приготував людині Бог.

Важко збагнути це нам, простим людям. Важко піднятися до висоти Богослов’я. Але ми віримо! А віра вище знань, тому що вона всесильна, і саме там, де знання безсилі. Ми віримо, що саме в цей день, день Вознесіння Господнього, знайдена людиною можливість бути завжди з Богом. І шлях до цього вказаний нам Христом Спасителем. Шлях, яким можна досягти і нам висоти святої слави, – той же самий шлях, яким зійшов в славу Господь наш, то є шлях хреста, шлях очищення, самовідданості, шлях зовнішніх і внутрішніх страждань.

Перевіримо, улюблені друзі мої, себе, чи йдемо ми на небо шляхом Христовим? Шлях Господній повинен бути шляхом всіх і кожного. За всіх нас однаково постраждав Господь наш. Для всіх однаково відкрите і небо!

Істинний християнин у всіх обставинах життя, при всіх випадках пам’ятає, що він спадкоємець неба, співспадкоємець Христу і надходить по своєму призначенню. Але нехай кожен з нас чесно скаже, чи багато в ньому неземного, небесного, Христового? Згадайте, коли Господь підносився, апостоли з любові до свого Вчителя довго стояли, дивлячись на небо, яке прийняло їх Господа і Вчителя. І за це Ангели, з’явившись, сказали їм: “Що стоїте дивлячись на небо?”

Але так як ми в більшості своїй схильні до земного і тимчасового, то нам слід почути докір від Ангелів: сини людські, що стоїте дивлячись не на небо, а на землю? Зверніть очі свої до неба, погляньте на Спасителя вашого, Який давно на вас дивиться. Станьте на шлях до неба, який давно перед вами лежить … Коли Христос говорить нам: “зречися себе, візьми хрест свій і йди вслід за Мною”, – Він не тільки говорить про те, що в тимчасовому нашому перебуванні ми повинні відмовитися від земних уподобань і взяти на себе всю тяжкість земного життя в послідовності за Ним. Він говорить нам про більше, – про те, що ми покликані слідувати за Ним і, за його власними словами, бути там, де Він є, в славі вічного життя Божественного (Ін. 12, 26, 17, 24).

Але треба готувати себе гідним життям, щоб бути співучасниками цієї слави. Апостол Павло в Посланні до Солунян говорить, що в останній день пришестя Господа віруючі в Нього будуть захоплені на хмарах, на зустріч Йому в повітрі.

Значить, з істинними послідовниками Христа повинно статися щось подібне до Вознесіння Самого Христа Спасителя. Ось що Господь зробив заради нас!

Втішаючи своїх апостолів, Спаситель обіцяв їм послати Святого Духа, Який буде наставляти їх без Нього. І, як ми знаємо, в день П’ятдесятниці зійшов на апостолів Дух Святий. Але не тільки на апостолів, а й на всіх віруючих. І з того часу невпинно перебуває і буде перебувати до кінця віку в Церкві Христовій, готуючи людей для обителей Отця Небесного. Радіючи з того, що зробив для нас Господь, зробимо собі і повчання. Спрямуймо наш дух на небо, куди вознісся Господь. У своєму духовному вдосконаленні станемо вище наших пристрастей і пороків, піднесені на висоту чеснот і чистоти. Нехай не лякає нас вузький і тернистий шлях до Вітчизни Небесної. Цей шлях вже не новий! Ним пройшов Сам Господь і Спаситель наш.

Отже, мої любі друзі, у світлі Вознесіння Христового нам ясний наш земний шлях і наше призначення – бути співучасниками слави Божої. Звернемо свій погляд до неба, – туди, куди вознісся Христос. Свята Церква кличе нас завжди, а особливо в цей день нагадує нам, що там, куди увійшов Господь, вічні обителі праведних. Там радість постійного споглядання Бога! Там вічне життя! Як було сказано на початку, в день Вознесіння Господь розлучився зі Своїми учнями надовго – до другого Свого пришестя. Але, по вознесінні на небо, Господь залишив для Церкви Своєї дорогоцінну духовну спадщину – Своє благословення.

Господь, підносячись, благословляв учнів і не переставав благословляти, поки не приховала Його хмара. Це всеутверджуюче і всеосвячуюче Боже благословення назавжди закарбувалося в пам’яті учнів. Його пронесли по всьому світу святі апостоли і проповідники християнства. Його відчуваємо і ми з вами. І нам, дорогі, треба знати і пам’ятати, що воно завжди живе та діяльне, завжди сповнене благодатної сили, завжди несе з собою Боже дарування, підносить наші душі і серця до Бога. У цьому благословенні наша радість і джерело сил. Амінь.

rivne-cerkva